pátek 19. května 2017

Citronovo-borůvkové cupcakes

Kupodivu tady ještě nemám žádný příspěvek o cupcakes.. přitom jsou tyto drobné dortíky TAK variabilní co se týče chutí i barev. V poslední době jsem si je obzvlášť oblíbila. 
Když jsem je dělala poprvé, použila jsem na výrobu klasický recept, který používají američané - krém z másla, moučkového cukru a nějaká ta essence. No na focení to byla velká krása, ale jíst se to nedalo. Máslo nejím ani na chlebu, natož abych se s chutí "zahryzla" do máslového pekla... A to jsem ještě zapomněla zdůraznit, že cukr v másle "skákal po zubech". Jenže oni to takhle dělají.
Naštěstí my, češi, máme trochu jiné (lepší) nároky, takže jsem tak dlouho hledala, až jsem našla naprosto dokonalý krém na cupcakes. Je pořád z másla, ale odlehčený a dokonce chutná i mě, zatvrzelému odpůrci máslových krémů. Takže... Let's go!

Na dvanáct košíčků budeme potřebovat:
125g hladké mouky
125g polohrubé mouky
100g cukr moučka
2 lžičky prášku do pečiva
Špetka soli
2 vejce
200ml mléka
85g másla
2 lžičky nastrouhané kůry z citronu
60g pecek bílé čokolády (můžete použít rozpůlené kostičky z čokolády)

Krém:
75g bílků
135g cukr krupice
200g másla (změklé)
80g mražených borůvek
20g cukr moučka
šťáva z půlky citronu

Já používám teflonovou formu, do které vložím papírové košíčky na cupcakes - viz foto. Alternativou jsou silikonové košičky, taky je mám, ale vzhledem k tomu, že jsem si oblíbila barevnost a variabilitu tech papírových, silikon nepoužívám. Obzvlášť ale nedoporučuji péct v papírových bez formy - těsto se vám rozteče a místo krásných cupcakes budete mít akorát placky nalepené na papíře :-D. 



Postup přípravy těsta je velice jednoduchý - smícháme v jedné míse suché suroviny, v druhé vše ostatní, promícháme vařečkou a nakonec spojíme vše dohromady. Malou naběračkou nebo pomocí dvou lžic plníme košíčky zhruba do 3/4. Na závěr do každého košíčku schováme cca 5 pecek bílé čokolády a dáme péct na 160°C na 30 minut nebo dokud nejsou dozlatova. Vyndáme z trouby a necháme zcela vychladnout.

Mezitím si můžeme začít chystat krém: borůvky dáme s trochou vody do menší pánvičky s vyšším okrajem, přisypeme moučkový cukr a vaříme, občas promícháme, až nám vznikne hustší sirup. Odstavíme a necháme opět vychladnout. 

Posledním krokem je výroba samotného krému. Bílky dáme vyšlehat s cukrem krupice do hustého, lesklého sněhu, který tvoří špičky - podobně jako u makronek. Zvlášť v míse rozšleháme změklé máslo. Přimícháváme sníh do másla, nikdy naopak! Při spojování směsi můžeme mít pocit, že se chce krém zdrcnout. Ale nemějte obavy, po chvilce míchání se vše krásně spojí. Nakonec rozdělíme krém na dvě poloviny. Do jedné zamícháme borůvky, do druhé šťávu z citronu. Opět můžeme mít pocit zdrcnutí, ale stejně jako v prvním případě to pár zamíchání napraví.

Zdobení jsem provedla jednoduchým, ale velice efektním způsobem: každý krém jsem dala do jednoho sáčku a oba dva poté do jednoho s cukrářskou špičkou. Zajistíme si tím rovnoměrné rozdělení barev na všechny cupcakes. Ozdobíme čerstvými borůvkami a kouskem citronu - ten ovšem nedoporučuji, pokud máte košíčky až na druhý den - rychle osychá. Dobrou chuť! 

Tenhle krém se mi velice osvědčil na jakékoliv zdobení - ať už se jedná o cupcakes nebo potahování dortů.. neroztéká makronky a dokonce zvládá dobře transport i ve vyšší teplotě. Vydrží dlouho čerstvý (déle jak pět dní u cupcakes ale nedoporučuji, kvůli ztvrdnutí piškotu). Lze jej taky dobře obarvit potravinářskými barvami a tím vyrobit krásně veselé a hravé cupcakes. Tenhle krém je prostě fakt výbornou cestou, jak z těžkých máslových krémů vyrobit odlehčenou a chutnou verzi. 

Žádné komentáře:

Okomentovat