pondělí 12. září 2016

Mátový "sacher" aneb to, co znáte všichni tak, jak to neznáte

Fakt mě mrzí, že jsem si od Velikonoc nenašla pořádně čas napsat tady něco nového a zajímavého. Teď ale nabízím všem fanouškům (mám vůbec nějaké?) trochu kompenzace. V hlavně mám hromadu receptů, které bych ráda zveřejnila a tím dala někomu i inspiraci, ale časově to moc nezvládám. 




Obyčejný klasický Sacher zná snad každý, kdo se aspoň trošičku ponořil do cukrárenského světa. Mě osobně Sacher jako takový nikdy nezaujal, párkrát jsem ho dokonce potkala v jedné nejmenované cukrárně nedopečený, a tak nějak celkově to asi není dobrota podle mého gusta. A jedno odpoledne jsem si tak říkala, že to čokoládové těsto na jednu stranu není zas tak špatné, jen by to chtělo trochu obohatit náplň, neb meruňková marmeláda mi přijde sprostě obyčejná a nezajímavá. A pak mě to napadlo - máta! Vždyť kombinace čokolády a máty je velice oblíbená u spousty lidí, máme čoko-mátovou čokoládu, bonbony... A já s oblibou dělám i čoko-mátové makronky. Takže tentokrát - tramtadadá - Mátový Sacher, přesněji řečeno: Variace na Sacher. Aby nedošlo k nějakým autorským hádkám, že. Tak pojďme na to.

Ingredience na korpus na 20cm formu:
180g hořká čokoláda
125g změklé máslo
125g moučkový cukr
6 ks vejce
1 vanilinový cukr
90g cukr krystal
125g hladká mouka

Vejce rozdělíme na žloutky a bílky. Bílky dáme šlehat se lžičkou cukru krystal, dokud nevznikne hutný sníh a nezačnou se tvořit špičky. Poté pomalu a opatrně přisypeme zbytek, včetně vanilinového cukru, došleháme a odstavíme. V jiné nádobě vyšleháme máslo do pěny, posléze přidáme všechen cukr moučka a znovu prošleháme. Nakonec postupně zašleháváme žloutky. Mezitím si v horké vodní lázni rozpustíme čokoládu. Mírně zchladlou přišleháme do máslové pěny.
Nakonec střídavě vmícháváme mouku a sníh. Těsto přemístíme do dortové formy, jejíž spodek máme vyložený pečícím papírem a v troubě pečeme na 190°C asi 35 minut. 

Korpus mírně vyskočí, takže po vyndání z trouby a zchladnutí seřízneme vršek do rovna a navíc korpus rozřízneme na dvě části zhruba uprostřed.

Ingredience na mátový krém:
500g mascarpone
hrst lístků čerstvé máty
50g smetany
2 želatinové plátky
3 lžíce cukr moučka

Želatinové plátky vložíme do studené vody a necháme nabobtnat. Mascarpone, cukr a mátové lístky vložíme do nádoby a důkladně rozmixujeme tyčovým mixérem. Cukr můžeme přidat/ubrat podle chuti. Korpus z čokolády je dost sladký, takže já osobně jsem to s cukrem moc nepřeháněla. Smetanu ohřejeme a následně v ní rozpustíme již nabobtnalé plátky želatiny. Přidáme k mascarpone a opět důkladně rozmixujeme. Vrchní část čokoládového korpusu vložíme na dno dortové formy, naneseme zhruba 3/4 mátového krému, přiklopíme druhou částí korpusu tak, aby byl dort rovný. Vršek potřeme opět krémem. Zbytek krému si uschováme na potření boků až bude dort ztuhlý a vyndaný z formy. Vložíme do ledničky nejlépe přes noc.

Ráno dort vyndáme z formy a potřeme boky zbytkem krému, který si budeme muset mírně rozehřát. Dort vložíme na půl hodiny do mrazáku a mezitím si nachystáme čokoládovou glazuru. Recept na ni najdete například zde.

Dort potřeme celý glazurou a ozdobíme mátovými lístky. 

Podáváme nejlépe s kopečkem šlehačky a dobrou kávou :-) Dobrou chuť! Až ho budete péct pošlete mi své fotky! Moc mě zajímá, jak vám chutná! 



Žádné komentáře:

Okomentovat